Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger SyddjursLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Aarhus Airport. Foto: Søren Øhlers

Det lignede en tyv om natten

Vi undrede os på SyddjursLIV, da der pludselig landede tre forskellige, men næsten enslydende, pressemeddelelser om Aarhus Airport på samme tid.

I Aarhus, Norddjurs og her hos os blev det annonceret som den største selvfølge, at der var brug for næsten 300 millioner kroner i lufthavnen, og at de nu var på vej fra de tre kommuner, der ejer lufthavnen i Tirstrup.

Aarhus Kommune bed til bolle med hele 180 millioner kroner, mens vi på Djursland "slap" med små ti millioner kroner hver. Hertil forventes det, at en privatinvestor, som ikke har vist sig endnu, bidrager med hele 90 millioner kroner.

Ti millioner kroner er også en slags penge, og det er rimeligt at stille spørgsmålet, hvorfor kommunekassen og dermed borgerne igen skal til lommerne og sende skattekroner til lufthavnen?

Især fordi vi havde indtryk af, at det faktisk gik rigtig godt trods coronakrisen.

Det bekræftede lufthavnens bestyrelsesformand Peter Volquard Ekstrøm så sent som 1. april i et interview med Århus Stiftstidende, da lufthavnen sagde farvel til den administrerende direktør og ansatte en ny.

- Nicolai Krøyer afleverer lufthavnen i fin form med et solidt fundament for den videre vækstrejse. Efter nogle hårde pandemi-år er det på mange måder en ny normal, vi som branche befinder os i, sagde Peter Volquard.

Officielt lyder forklaringen, at der er behov for 290 millioner kroner af to grunde:

1) Der er tabt mange penge på grund af nedlukningen af lufthavnen, hvor ingen passagerer er lig med ingen indtægter.

2) Og så er prisen for den igangværende modernisering og udvidelse af lufthavnen røget i vejret. Det skyldes, lyder forklaringen, at der er sat fart på byggeriet, mens lufthavnen har stået tom, så man nu er langt foran tidsplanen.

Men det er lidt svært at se den forklaring efter i sømmene, for den bygger på to eksterne rapporter, som er lavet revisionsfirmaerne BDO og Deloitte.

De viser, "at der ganske vist er en risiko ved at investere yderligere i Aarhus Airport A/S, men at omstillingen godt kan lykkes", som det formuleres i den offentlig del af kommunalbestyrelsens dagsorden.

Spørgsmålene hober sig op, men de to rapporter er fortrolige. De indeholde oplysninger om driften af lufthavnen, og derfor må hverken offentligheden eller SyddjursLIV få lov til at læse dem.

Det er meget tillid at bede borgerne om.

Det går rigtig fint. Alt er under kontrol, men på baggrund af nogle fortrolige dokumenter, som fortæller, at der er en risiko ved at investerer yderligere i lufthaven, bruger vi ti millioner kroner af jeres penge "med henblik på fortsat videreudvikling af Aarhus Airport A/S".

Det kunne godt ligne en tyv om natten, der beder ejerkredsen om at betale store millionbeløb, hvor ejerne ikke rigtig kan sige nej uden dermed at trække både troværdigheden og tæppet væk under både sig selv og lufthavnen.

Borgmesteren forsikrer heldigvis, at alt er i skønneste orden, og blandt de politiske partier er det kun Enhedslisten, der ikke vil være med.

Ellers er der stor politisk enighed om, at lufthavnen har enorm betydning for erhvervsudviklingen i Østjylland og på Djursland.

At Aarhus Airport er en stor arbejdsplads i vores kommune er indiskutabelt. Men det er sværere, når man gerne vil vide, hvorfor lufthavnen er SÅ vigtig? For det er svært at bevise, hvad man får for pengene.

Hvad er lufthavnens værdi? og for hvem? Hvilke konsekvenser ville det rent faktisk have for Syddjurs og Østjylland, hvis erhvervslivet og rejselystne østjyder måtte tage flyet fra Aalborg, Billund eller Karup i stedet for Aarhus Airport?

I Aarhus Airport kan de nu arbejde videre med udviklingen af de ambitiøse planer. I mellemtiden vil vi på SyddjursLIV meget gerne høre fra dig, hvis du er en af dem, som lufthavnen er central for i hverdagen. Eller hvis du ejer, arbejder i - eller kender til en virksomhed, der udvikler sig på grund af lufthavnen.

Indtil vi hører fra dig, må vi stole på de hemmelige rapporter og lokalpolitikernes udsagn om, at investeringerne i lufthavnen har meget stor betydning for os.

Tak fordi du læser med.

Og rigtig god læselyst.

Billede af Asbjørn With
Billede af skribentens underskrift Asbjørn With Journalist
To personer er blevet sigtet for hærværk, fordi de fodrede heste ved Molslaboratoriet. Arkivfoto: Jens Thaysen

Ugens korte nyhedsoverblik

For første gang er to personer, der har fodret heste ved Molslaboratoriet, blevet sigtet for hærværk.

Kommunalbestyrelsen i Norddjurs gav i den forgangne uge sin velsignelse til, at det norddjurske spildevandsselskab Aqua Djurs og Syddjurs Spildevand kan fortsætte arbejdet frem mod et fælles selskab, som på sigt skal samle rensningen af alt spildevand på Djursland.

Kim Christiansen er blevet valgt som spidskandidat til folketingsvalget for Dansk Folkepartis kreds på Djursland. Han skal forsøge at genvinde den plads, han mistede i 2019, hvor han ikke blev genvalgt.

Brandvæsenet måtte i den forgangne uge rykke ud til to brande. Ingen kom til skade. Der var heller ikke nogen, der kom til skade, da politiet rykkede ud til et færdselsuheld på Motortrafikvejen ved Hornslet mandag morgen. 

Onsdag klokken 12 tester Beredskabsstyrelsen og Rigspolitiet alle landets.

Vejarbejdet ved Ebeltoft gik i gang i den forgange uge. Det betyder, at trafikken omkring byen præges de næste to måneder.

To brande, to sigtelser for hærværk ved Molslaboratoriet og en DF-politiker, der gør klar til comeback, er blandt historierne i denne uges korte nyhedsoverblik.

For første gang er personer, der har fodret hestene ved Molslaboratoriet, blevet sigtet for hærværk.

Det har Østjyllands Politi bekræftet over for TV2 ØSTJYLLAND.

Lørdag modtog Østjyllands Politi en anmeldelse om, at en gruppe personer var ude at fordre heste, hvor der er fodring forbudt.

Derfor tog Østjyllands Politi til Molslaboratoriets rewilding-projekt i Mols Bjerge, hvor de sigtede to personer for hærværk.

- Sigtelsen lyder på hærværk, fordi det (fodringen, red.) ødelægger det projekt, som er derude, siger Jakob Christiansen til TV2 ØSTJYLLAND.

Med sigtelsen skrives et nyt kapitel i den langvarige debat mellem folkene bag projektet, som hører under Naturhistorisk Museum, og de personer, som flere gange har været på stedet for at fodre hestene, fordi de er af den overbevisning, at hestene ikke bliver behandlet ordentligt.

Det er en mand og en kvinde, der er blevet sigtet for hærværk. Østjyllands Politi ønsker ikke at oplyse yderligere om de to sigtede over for os.

Fælles spildevandsrensning er rykket tættere på

Med en enstemmig principbeslutning gav kommunalbestyrelsen sin velsignelse til, at det norddjurske spildevandsselskab Aqua Djurs og Syddjurs Spildevand kan fortsætte arbejdet frem mod et fælles selskab som på sigt skal samle rensningen af alt spildevand på Djursland i det topmoderne Fornæs rensningsanlæg lidt uden for Grenaa.

Fornæs rensningsanlægget lidt uden for Grenaa drives af Aqua Djurs. Det er blandt de bedste og meste moderne anlæg i kongeriget, og når alt spildevand fra Syddjurs snart også skal renses her, så skal der udbygges for mere end 300 mio. kr. Foto: Asbjørn With

Det er ikke en underdrivelse, at kommunen er lysår foran naboerne i syd, når det kommer til spildevandsrensning, og derfor giver det på alle måder mening at arbejde sammen og spare Syddjurs for at skulle opfinde den dybe tallerken en gang til.

- Jeg er glad og stolt over, at vi allerede er noget hertil. Da jeg var formand for AquaDjurs for nogle år siden, gav vi hinanden 10 år til at nå hertil. Det er et stort projekt og alle i begge selskaber og i begge bestyrelser fortjener stor ros, siger Bente Hedegaard (S).

En sammenlægning kræver udbygning af anlægget i Fornæs. Syddjurs skal efter planen bidrage med 70 procent af de i alt 327 mio. kr., som det er budgetlagt til.

Det ligger et stykke ude i fremtiden. Og vi følger arbejdet.

Dansk Folkeparti-veteran genopstiller

Kim Christiansen er blevet valgt som spidskandidat til folketingsvalget for Dansk Folkepartis kreds på Djursland. Det fremgår af partiets hjemmeside.

Kim Christiansen stiller op for Dansk Folkeparti ved det kommende folketingsvalg, hvor han skal kæmpe for at generobre sin plads i Folketinget. Foto: Line Mikkelsen

Han skal nu kæmpe for at genvinde en af de 179 pladser i Folketinget, som han måtte tage afsked med efter valget i 2019, hvor han ikke blev genvalgt.

Ved folketingsvalget i 2019 fik Kim Christiansen 640 af de i alt 50.613 afgivne stemmer i Djurskredsen.

Kim Christiansen var også at finde på kandidatlisten ved kommunalvalget i 2021, hvor han stillede op i Mariagerfjord Kommune. Her blev det til 125 personlige stemmer, hvilket ikke rakte til en plads i det byråd, hvor han var medlem 2001-2006 og igen fra 2007-2011.

Ingen tilskadekomne ved to brande

Brandvæsenet måtte i den forgangne uge rykke ud til to brande. Det oplyser Østjyllands Politi.

Tirsdag kl. 23.56 rykkede politi og brandvæsen ud til en brand i en villa på Skovbrynet i Termestrup ved Mørke. En nabo havde alarmeret den mand, der bor i huset, og der var derfor ingen til stede i villaen, da politiet kom frem.

Ifølge Østjyllands Politi er branden formentligt startet på loftet, men det er endnu uvist, hvad brandårsagen var. Der skete større skader på huset, men ingen personer kom noget til.

Onsdag var den så gal igen. Klokken 10.36 måtte politi og brandvæsen rykke ud til en brand i en villa i Fårup. Branden, der var opstået i tagkonstruktionen, var brudt ud i en villa på Storegade. Her fik brandvæsnet slukket branden.

Ingen personer kom noget til, men der skete store skader på huset.

Det var dog ikke kun brande, der var årsag til udrykninger i den forgangne uge.

Mandag morgen klokken 06.32 skete der et færdselsuheld på Motortrafikvejen ved Hornslet, da en 53-årig mandlig bilist af ukendte årsager mistede herredømmet over sin bil, hvorefter han påkørte en anden bil, ført af en 51-årig mand, for herefter at påkøre autoværnet.

I forbindelse med påkørslen af autoværnet røg et fragment over i modsatte kørebane, hvor det ramte forruden på en modkørende bil. Der skete umiddelbart kun materiel skade som følge af uheldet.

Sirenevarsling på onsdag

Onsdag klokken 12 er det tid til den årlige sirenetest. Det oplyser Syddjurs Kommune.

Vanen tro tester Beredskabsstyrelsen og Rigspolitiet alle landets sirener den første onsdag i maj.

Som altid kommer vi til at høre 'Fare'-signalet, som er en tone, der gentages fire gange i løbet af 45 sekunder. Tonen stiger langsomt og falder hurtigt, og der er pause mellem gentagelserne.

Fare-signalet gentages efter fire minutter. Efter otte minutter udsendes et 'Faren er forbi'-signal, som er en lang ensartet tone, der varer i 45 sekunder.

Omfattende vejarbejde ved Ebeltoft er gået i gang

De næste to måneder vil to omfattende vejarbejder i og uden for Ebeltoft præge trafikken til og fra byen. Det oplyser Syddjurs Kommune.

Rute 21 Ebeltoftvej er spærret fra Tåstrup til T-krydset Røndevej/Ebeltoftvej fra 28. april 2022 til 30. maj 2022. Her skal bilisterne benytte sig af omkørsel via Grenåvej/Fruerlundvej/Århusvej og i krydset i Tirstrup via Ebeltoftvej.

Omkørselsruten er vist med grønt på kortet. Omkørselsruten er 14,4 kilometer. Den normale rute er 8,2 kilometer. Vejdirektoratet anslår, at det betyder en forlænget rejsetid på cirka seks minutter. Foto: Syddjurs Kommune.

Rute 21 Strandvejen er spærret i Ebeltoft fra T-krydset Ndr. Strandvej/Strandgårdshøj til T-krydset Færgevejen/Østeralle fra 28. april 2022 til 10. juni 2022. Der skal også foretages asfaltarbejde. Der etableres omkørsel via Strandgårdshøj-Nørrealle-Østeralle.

Omkørselsruten er vist med grønt på kortet. Den er 4,1 kilometer mod normal rute på 3,6 kilometer. Det vil sige en forlængelse på en halv kilometer, hvilket ifølge Vejdirektoratet betyder to minutters ekstra køretid. Foto: Syddjurs Kommune
Omkørselsruten er vist med grønt på kortet. Den er 4,1 kilometer mod normal rute på 3,6 kilometer. Det vil sige en forlængelse på en halv kilometer, hvilket ifølge Vejdirektoratet betyder to minutters ekstra køretid. Foto: Syddjurs Kommune
På grund af coronanedlukning har Aarhus Airport været lukket for passagerer. Det er skidt for indtjeningen, men rigtig godt for den igangværende modernisering. En tom lufthavn har nemlig gjort det muligt at bygge meget hurtigere. Foto: Søren Øhlers

Forventet ekstraregning på 10 millioner kroner til lufthavnen: - Det er et tog, der ikke kan stoppes

Først forlod den tredje direktør på tre år Aarhus Airport 1. april, og fik ros af bestyrelsesformanden for at aflevere lufthavnen i "fin form og med et solidt fundament for den videre vækstrejse".

Tre uger senere har lufthavnen så pludselig brug for næsten 300 millioner kroner til at dække driftsunderskud efter nedlukninger og merudgifter i forbindelse med den store modernisering, som er blevet dyrere, fordi den er blevet hurtigere færdig?

Aarhus Kommune betaler 180 millioner kroner, mens Norddjurs og Syddjurs begge betaler små 10 millioner kroner hver.

Borgmester Michael Stegger (S) forsikrer dog, at den ekstra regning er forventet, og at han og kommunen har været informeret undervejs.

Han lover også, at de 10 millioner kroner ikke bliver taget fra kommunens service overfor borgerne.

I flere år har der været blæst om Aarhus Airport. Ligger den nu det rigtige sted, eller skulle man bygge et andet og mere centralt sted i Østjylland? Den debat er der ro på nu, og Aarhus Airports ambitiøse planer og store udbygning og modernisering cementerer, at den hører hjemme på Djursland, og så handler det om at bakke op, mener medejerne i byrådet.

22. april landede der tre forskellige pressemeddelelser med det samme budskab.

Aarhus Airport skal have ekstra, ansvarlig kapital. Samlet set lyder beløbet på 290 millioner kroner, og de tre ejerkommune - Aarhus, Norddjurs og Syddjurs, betaler henholdsvis 180 millioner kroner og to gange ti millioner kroner til "fortsat udvikling af Aarhus Airport."

Private investorer forventes at stille med de resterende 90 millioner kroner.

Med kort varsel blev de mange penge behandlet i de respektive kommuners politiske system, og nu er pengene på vej til lufthavnen.

Umiddelbart så det hele lidt mærkeligt ud, hvis man ikke lige sidder i kontroltårnet og har det store overblik.

For godt tre uger siden stoppede den nu forhenværende direktør i Aarhus Airport, Nicolai Krøyer, efter bare 13 måned i direktørstolen.

Den nu tidligere administrerende direktør, Nicolai Krøyer, forlod Aarhus Airport 1. april, før ombygningen endnu er helt færdig. Foto: Asbjørn With

Han ville gerne prøve noget andet, og han forlod jobbet i gensidig forståelse og i god ro og orden.

Bestyrelsesformanden i lufthavnen, Peter Volquard Ekstrøm, udtalte 1. april til Århus Stiftstidende, at:

- Nicolai Krøyer afleverer lufthavnen i fin form med et solidt fundament for den videre vækstrejse. Efter nogle hårde pandemi-år er det på mange måder en ny normal, vi som branche befinder os i.

Bestyrelsen har derfor ledt efter en ny direktør, der med et internationalt udsyn kan videreudvikle Aarhus Airport og få vendt bundlinjen til sorte tal, som det hed, og valget faldt på Brian Worm.

- Brian Worm er en sværvægter inden for forandringsledelse og kontinuerlig virksomhedstransformation, og han kommer med en mangeårig erfaring og dokumenterede resultater fra internationalt orienterede organisationer med stor kompleksitet, roste bestyrelsesformanden i Aarhus Stiftstidende 1.april.

Det går altså rigtig godt i lufthavnen, og der er lagt et solidt fundament.

Men bare tre uger senere er der så behov for 290 millioner kroner ekstra til at dække meromkostninger til den omfattende modernisering og et generelt driftsunderskud, der skyldes nedlukningerne i forbindelse med covid-19.

Vi er blevet orienteret rigtig fint af lufthavnens bestyrelse gennem hele forløbet

Michael Stegger

Men der er ikke ugler i mosen, forsikrer borgmester i Syddjurs Michael Stegger (S), som er helt tryg ved at sende små ti millioner kroner afsted til lufthaven.

- Vi er blevet orienteret rigtig fint af lufthavnens bestyrelse gennem hele forløbet. Selv om der har været skiftende direktører igennem årene, har dialogen med bestyrelsen været rigtig fin, siger Michael Stegger.

Borgmester Michael Stegger Jensen (S), føler sig godt informeret undervejs, og selv om det ikke har været helt sikkert, om ekstraregningen landede på fem, otte eller 10 millioner kroner, så er det ventet, at der var en ekstraregning på vej. Foto: Asbjørn With

En del af de 290 millioner kroner, som lufthaven har bedt om, skal dække et budgetteret driftsunderskud i forbindelse med covid-19 nedlukninger, hvor lufthavnens indtægt forsvandt fra den ene dag til den anden.

Vi har ikke kendt det endelige beløb, om der endte på fem, otte eller ti millioner for vores del, men vi har budgetteret med, at det ville blive dyrere

Michael Stegger

Den del kan Michael Stegger ikke udtale sig om. Den anden del af den ekstra kapital skal dække en merudgift i forbindelse med den omfattende modernisering af lufthavnen.

Lufthavnen besluttede, at nedlukningen kunne bruges til at at sætte ekstra skub i moderniseringen, og er som resultat færdig med ombygningen to år før tid.

Michael Stegger bekræfter, at lufthavnen har fået kommunens godkendelse til at bruge ekstra penge for at speede processen op.

- Vi har kendt til den ekstraudgift i et stykke tid. Vi har ikke kendt det endelige beløb, om det endte på fem, otte eller ti millioner for vores del, men vi har budgetteret med, at det ville blive dyrere. Det er på ingen måde en overraskelse, siger Michael Stegger.

Det er et tog, som er sat i gang, og som ikke kan stoppes

Claus Vistoft

Byrådet besluttede onsdag at sende de små ti millioner kroner afsted til lufthavnen under forudsætning af, at både Norddjurs og Aarhus også bidrager, samt at der opnås privat investering på 90 millioner kroner.

Claus Vistoft (V) tror på lufthavnens potentiale som en stor arbejdsplads i kommunen, der skal bakkes op om. Foto: Asbjørn With

- Jeg tror på det potentiale, der er. Om det kommer i den hast, som man forudsætter, kan man være i tvivl om, men samlet set er det her en stor arbejdsplads i Syddjurs Kommune, og derfor skal vi selvfølgelig støtte op om, at den udvikles. Det er et tog, som er sat i gang, og som ikke kan stoppes, siger Venstres Claus Vistoft.

Også Tommy Bøgehøj (K) finder det afgørende at bakke op om lufthavnen

- Det er sjældent, at vi roser tillægsbevillinger og budgetoverskridelser, men lige i denne her aktuelle sag vil jeg give udtryk for, at Aarhus Airports bestyrelse og ledelse har handlet med rettidig omhu. Efter årtiers elendig ledelse af lufthavnen, herunder også med repræsentanter fra Syddjurs, bliver der nu endeligt rettet op på tidligere tiders manglende investeringer og visioner.

Tommy Bøgehøj (K), kalder lufthavnens beslutning om at skrue op for byggetempoet under nedlukningen for både modig og rettidig. Foto: Asbjørn With

- Det har både været rettidighed og et modigt valg at benytte coronaperioden til at forstærke investeringen for at stå stærkere i fremtiden, og vi ser derfor med stor glæde på at kunne være med til at give en tillægsbevilling til noget, som vi tror har en stor betydning for det lokale erhvervsliv, lokal turisme og det lokale arbejdsmarked, siger Tommy Bøgehøj.

Som de eneste er Enhedslisten ikke med til at sende millionerne afsted til lufthavnen.

- Generelt er vi ikke så overbeviste om, at vi vender tilbage til gamle dage efter coronakrisen, hvor vi fløj alle mulige steder hen, og lader som om, at ingenting er sket. Det er vi skeptiske overfor. Vi er også skeptiske over for at tilføre en stor mængde offentlige penge til projektet. Det er ikke de første og formentlig heller ikke de sidste sidste penge, der skal gå til det projekt. Vi mener godt, at vi kan bruge de penge bedre et andet sted, siger Jesper Yde Knudsen.

Enhedslistens Jesper Yde Knudsen er skeptisk overfor at putte offentlige penge projektet, Han ville hellere bruge kommunens og dermed borgernes penge et andet sted. Foto: Asbjørn With

Pengene bliver taget af 'kassebeholdningen', og kommunens øvrige områder påvirkes derfor ikke.

Der var 23 punkter på dagsordenen, da byrådet onsdag afholdte byrådsmøde. Arkivfoto: Asbjørn With. 

Vokseværk i Thorsager og mere tid til samvær med borgere på ældreområdet - her er nogle af overskrifterne fra denne uges byrådsmøde

Hvis du ikke havde mulighed for at følge kommunalbestyrelsens møde tidligere på ugen, så har SyddjursLIV samlet de mest interessante punkter her, så du alligevel kan få et overblik over, hvad de folkevalgte har besluttet.

Støtte til lufthavnen, godkendelse af lokalplaner i Thorsager og Kolind og mere tid til samvær med borgerne på ældreområdet var blandt de 23 punkter, da byrådet mødtes onsdag.

Medarbejderne på ældreområdet skal have mere tid til samvær med borgerne.

Det er målet for den afdækning af dokumentation på ældreområdet, som byrådet onsdag besluttede, at Sundheds- og ældreudvalget skal i gang med.

Bag forslaget står alle byrådets partier.

Sundheds- og ældreudvalgets skal lave en oversigt over, hvilke statslige, kommunale og dermed også hvilke eventuelle dobbelte dokumentationskrav, der findes på ældreområdet, både i plejeboligerne og i hjemmeplejen.

På baggrund af oversigten skal Sundheds- og ældreudvalget pege på, hvilke dokumentationskrav, som byrådet bør reducere i.

Afdækningen og reduceringen af dokumentationskravene er inspireret af Viborg og Aalborg kommune, der ifølge indstillingen har arbejdet med at reducere i dokumentationskravene på ældreområdet uden at påvirke kvaliteten og sikkerheden for borgerne.

Da alle partier står bag forslaget, var der også bred opbakning til det.

- Der er selvfølgelig nogle krav, vi er bundet af juridisk og statsligt, og der er sikkert også nogle kommunale, men er der nogle dobbelte? Det kunne jeg godt tænke mig at vide, siger Michael Aakjær fra Socialdemokratiet, der er næstformand i Sundheds- og ældreudvalget.

Christoffer Pedersen (V) og resten af Sundheds- og ældreudvalget skal nu i gang med at lave en oversigt over dokumentationskrav, der kan reduceres. Foto: Asbjørn With. 

- Det er jo god liberal politik, at man løbende kigger på, om der er for meget bureaukrati og kontrol, dokumentation og unødigt papirarbejde i det hele taget. Det er i virkeligheden en administrativ øvelse, der løbende bør være fokus på, og det tænker jeg også, der er. Jeg tænker også, at det er noget, man godt kunne overføre til andre områder, siger Christoffer Pedersen fra Venstre, der er formand for Sundheds- og ældreudvalget.

Også Kirstine Kahr Kvorning fra Konservative ser frem til arbejdet.

- Jeg glæder mig til at være en del af processen. Her kan vi virkelig lave medarbejderinddragelse. Selvfølgelig skal lovstoffet være på plads, men der bliver i den grad også mulighed for at udvise lydhørhed over for dem, der faktisk ved, hvad de taler om, siger Kirstine Kahr Kvorning.

Grønt lys til planer for vokseværk i Thorsager

Hvis du går med drømme om at bygge hus i Thorsager, kom den drøm et stort skridt tættere på at blive virkelighed onsdag, hvor byrådet godkendte lokalplan 432.

Den muliggør nemlig udstykning af 42 boligparceller i Thorsagers sydøstlige del ved Kløvervangen syd for Hvedevangen og Rughaven og omfatter et samlet areal på cirka 7,9 hektar.

Det bliver i den sydlige del af Thorsager, at der bliver mulighed for udstykning af byggegrunde. Foto Syddjurs Kommune

Desuden udlægger lokalplanen større arealer til fælles friareal, som blandt andet kan indeholde anlæg til håndtering af overfladevand og et åbent grønt område.

Den endelige lokalplan imødekommer flere borgeres bekymring for trafikken på Hvedevangen og Rughaven. Foto: Syddjurs.

Forslaget til lokalplanen har været i fire ugers offentlig høring i perioden fra den 3. november 2021 til den 1. december 2021.

Desuden blev der afholdt et offentligt og velbesøgt borgermøde om lokalplanforslaget torsdag den 11. november 2021.

I løbet af de fire ugers offentlige høring modtog kommunen i alt 14 høringssvar inklusiv et høringssvar med 27 afsendere.

Høringssvarene indeholdte blandt andet bekymring om konsekvenserne for trafikken. Blandt ønskerne var en alternativ vejadgang fra Kløvervangen, så trafikken ikke blev ledt fra Hvedevangen og Rughaven. Det ønske blev opfyldt i den endelige lokalplan, som byrådet altså godkendte.

- Det er rigtig glædeligt, at der nu bliver lavet et område med mulighed for udstykning af 42 boligparceller i Thorsager. Der var en meget fin deltagelse ved borgermødet i Thorsager. Det er rigtig fint, at man har valgt at lave en ny vej ud fra området, i stedet for at lede trafikken op igennem et eksisterende boligområde, siger Ole S. Hansen, der er politisk ordfører for Socialdemokratiet.

Bjørn Jensen fra Konservative glæder sig over godkendelsen af den nye lokalplan i Thorsager. Foto: Asbjørn With.

- Det betyder meget for en by som Thorsager, at der sker en positiv udvikling. Det er godt for vores daginstitutioner, for børnepasning, for vores skole, som er en lille skole. Så jeg byder den kommende tilvækst af nye borgere velkommen, siger Bjørn Jensen fra Konservative.

21 almennyttige boliger på vej til Kolind

Det er ikke kun Thorsager, der i fremtiden får plads til flere tilflyttere. Det samme gør Kolind.

Byrådet gav grønt lys til en lokalplan for et område i Kolind, der afgrænses mod nord af Drasbeksgade og mod syd af Kolinds hovedgade Bredgade.

Det er et område tæt på letbanestationen, der har udsigt til 21 almennyttige boliger. Foto: Syddjurs Kommune.
Det er et område tæt på letbanestationen, der har udsigt til 21 almennyttige boliger. Foto: Syddjurs Kommune.

Den vedtagne lokalplan gør det muligt at opføre cirka 21 tæt-lave boliger og etageboliger i to etager med et samlet boligareal på cirka 1.560 kvadratmeter.

Denne lokalplan har også været i høring. Her har naboer blandt andet kritiseret, at høringsperioden ikke varede otte dage længere, som erhvervsministeriet anbefaler, ligesom beslutningen om at afholde et møde fire dage inden høringsfristens udløb også kaldes "uheldigt" af naboer.

Planerne møder til gengæld opbakning fra Kolind & Oplands Distriktsråd, borgerforeningen og handelsstandsforeningen.

Planer om 18 almene familieboliger i Rønde stoppet af konkurs

Mens Kolind og Thorsager kan se frem til flere boliger, godkendte byrådet aflysningen af byggeriet af 18 små, almene familieboliger på Hovedgaden i Rønde.

Årsagen til aflysningen er, at djursBOs totalentreprenør gik konkurs den 28. oktober 2020. Efterfølgende har djursBO ikke kunnet finde en ny entreprenør, der kunne overtage opgaven.

750.000 kroner til områdefornyelse i Pindstrup

Med et tilskud på 750.000 kroner fra den statslige ramme til landsbyfornyelse 2022, der supplerer kommunens eget tilskud på en million kroner, kan Pindstrup se frem til igen at få gang i områdefornyelsesprojektet, der på grund af Covid-19 af flere omgange har ligget helt stille.

Områdefornyelsen af Pindstrup blev allerede igangsat i marts 2019. Den indeholder forskønnelse af byens hovedgade, pladser og torve, legeplads og en strategi for sammenlægning af tre ’forsamlingshuse’ til et nyt mødested.

Sidse G. Vangsted (S) fra Pindstrup glæder sig over, at der igen kan komme skub i det lokale områdefornyelsesprojekt. Foto: Asbjørn With.

Med byrådets beslutning om at benytte det statslige tilskud på 750.000, følger et krav om, at det statslige tilskud matches af et kommunalt tilskud i forholdet 50% statsligt tilskud og 50% kommunalt tilskud. Det indebærer også, at der skal udarbejdes et egentligt områdefornyelsesprogram og træffes en ny byfornyelsesbeslutning. Sidste G. Vangsted fra Socialdemokratiet håber, at det arbejde ikke kommer til at tage alt for lang tid.

- Som Pindstrup-borger glæder det mig rigtig meget over, at Pindstrup nu også får ekstra økonomiske midler til byfornyelse, som man tidligere har fået i Tirstrup og Nimtofte. Der er for nylig afholdt generalforsamling i distriktsrådet, og det nye hold er klar til at tage fat. Derfor håber jeg ikke, at den her sag trækker ud, for det er vigtigt, at vi ikke holder de frivillige kræfter hen med papirnusseri, siger Sidse G. Vangsted fra Socialdemokratiet.

Fortælling om redningsmænd fra Helgenæs får politisk opbakning

I forsommeren 1849 var Fredericia i alvorlige problemer. Byen var indesluttet af slesvig-holstenske oprørere, der forskansede sig i stillinger omkring byen og bombarderede den med artilleri.

Derfor måtte der forstærkninger til for at sprænge belejringen. To brigader, en fra Als og en fra Helgenæs, kom til Fredericia i små både, som slesvig-holstenerne ikke kunne ramme.

De danske soldaters kamp begyndte klokken 1 om natten den 6. juli 1849. 19.000 danske soldater stod klar i Fredericias gader, hvor de skulle kæmpe med slesvig-holstenernes 14.000 mand.

De blodige kampe varede frem til solopgang, hvor de danske styrker erobrede slesvig-holstenernes fæstningsanlæg og sendte fjenderne på flugt.

Denne fortælling skal vækkes til live. Det skal ske ved en renovering og retablering af den historiske vejstrækning ”Hestehavevejen” i Rønde, en etablering af en kanonstilling til at anskueliggørelse befæstningen af Rønde-bakken og en udsigts- og formidlingsplatform, som samtidig vil fungere som velkomstportal til Nationalpark Mols Bjerge og etablering af formidlingsaktiviteter i projektområdet.

For at gøre den ambition til virkelighed, skal Foreningen ”Kalø 1849” i gang med at fundraise. Derfor har foreningen brug for at kunne garantere fonde og sponsorer, at de planlagte anlæg kan opstilles og vedligeholdes, selv om de i nogle tilfælde vil skulle opstilles på jord tilhørende Syddjurs Kommune, i andre tilfælde på statslige jorde, administreret af Naturstyrelsen Kronjylland.

På byrådsmødet gav byrådet grønt lys til en partnerskabsaftale med foreningen, der vel at mærke ikke binder parterne økonomisk.