Kristina fra Glatved frygter lukning af busrute: - Jeg ved ikke, hvordan vi skal få hverdagen til at hænge sammen
Fra sommeren 2023 stopper Region Midtjylland deres tilskud til busrute 351, der kører fra Ebeltoft til Grenaa.
Dermed venter der en regning på henholdsvis 800.000 kroner og en halv million kroner til Norddjurs og Syddjurs Kommune, hvis bus 351 fortsat skal transportere skolelever til Rosmus Skole og uddannelsesinstitutionerne i Grenaa.
Borgmestrene i begge kommuner anerkender vigtigheden af ruten, men vil ikke stille garanti for rutens fremtid. Begge prioriterer dog ruten højt.
Den smukke natur, det hyggelige lokalområde og ikke mindst muligheden for at købe et billigt hus, der kunne sættes i stand, var blandt årsagerne til, at Kristina Falkenberg Milvertz og Henrik Rasmussen i 2005 købte deres hus i Glatved.
Men fra sommeren 2023 kan der komme et væsentligt skår i glæden.
Busrute 351, der transporterer parrets fire børn til henholdsvis Rosmus Skole og erhvervsuddannelsen EUX i Grenaa, har nemlig mistet sit tilskud fra Region Midtjylland.
Det besluttede regionsrådet i juni.
Dermed skal Norddjurs og Syddjurs Kommuner selv til lommerne, hvis busruten ikke skal nedlægges.
- Jeg ved ikke, hvordan vi skal få hverdagen til hænge sammen, hvis busruten lukker, siger Kristina Falkenberg Milvertz.
Hun arbejder som uddannelsessekretær hos Steno Diabetes Center i Aarhus, mens Henrik Rasmussen er bygningskonstruktør på en tegnestue i Grenaa.
- Vi bruger i forvejen meget tid på at transportere vores børn til og fra aktiviteter. Hvis vi også skal til at køre dem til og fra undervisning, ser jeg ikke nogen anden udvej end, at jeg går ned i tid.
- Det har jeg ikke lyst til, men vi ønsker heller ikke at flytte fra Glatved, siger Kristina Falkenberg Milvertz.
Glatved er blot en af flere mindre byer mellem Ebeltoft og Grenaa, der bliver berørt. Også byer som Ålsø, Ålsrode og Østerballe kommer i klemme.
Det har fået flere borgere til at forsøge at råbe politikerne op. Onsdag mødte en borger fra Norddjurs blandt andet op med 774 indsamlede underskrifter for, at busrute 351 skal bevares.
Presset økonomi og for få passagerer
Når der overhovedet er en bus, der kører igennem området, skyldes det en beslutning i regionsrådet i 2018.
Dengang vedtog regionsrådet et tilskud til den fortsatte drift af syv uddannelsessøgende ruter - heriblandt busrute 351.
Tilskuddet var et plaster på såret efter Region Midtjylland samtidig helt eller delvist ophørte med at finansiere mere end 30 busruter.
Disse syv ruter mister deres tilskud
- Rute 23 Holstebro – Struer, Holstebro og Struer kommuner
- Rute 59 (nu: 760) Viborg-Aalestrup, Viborg Kommune
- Rute 75 (nu: 774) Bjerringbro – Rødkærsbro – Kjellerup, Viborg Kommune
- Rute 104 Horsens - Glud - (Snaptun) – Juelsminde, Horsens og Hedensted kommuner
- Rute 107 Skanderborg - Tebstrup - (Gedved - Egebjerg - Horsens), Horsens og Skanderborg kommuner
- Rute 130 Ikast - Hammerum - Gjellerup - Sunds - Ilskov – Simmelkær, Ikast-Brande Kommune
- Rute 351 Grenaa – Ebeltoft, Norddjurs og Syddjurs kommuner
Kravet til kommunerne, der modtog støtten, var at fortsætte de uddannelsessøgende ruter. Blandt de syv ruter var bus 351, der på ruten mellem Ebeltoft og Grenaa blandt andet transporterer skoleelever til Rosmus Skole og studerende til ungdomsuddannelserne og social- og sundhedsskolen.
Siden vedtagelsen af tilskuddene er den kollektive trafik blevet hårdt ramt af faldende passagertal og stigende brændstofpriser.
Derfor ser Region Midtjylland sig nødsaget til at se nærmere på udgifterne til den kollektive trafik.
Det har de allerede gjort ved at stoppe tilskuddet til de syv busruter, der ikke har passagerer nok.
I et notat fremgår det eksempelvis, at der fra Norddjurs til Syddjurs dagligt er cirka 47 kunder, der benytter bussen, fordelt på fire afgange, mens 58 kunder tager turen den modsatte vej. Det er altså ikke nok til, at regionsrådet vil forlænge tilskuddet.
Det betyder, at Norddjurs og Syddjurs Kommune selv må til lommerne, hvis ruterne ikke skal nedlægges.
Det årlige tilskud, som Norddjurs Kommune hidtil har modtaget til ruten, er 795.434 kroner, mens tilskuddet til Syddjurs Kommune på 504.295 kroner fra sommeren 2023 også skal findes i det kommunale budget, hvis ruten skal fortsætte.
Rektorer er bekymrede
Det er ikke kun de unge og deres forældre, der er bekymrede ved udsigten til, at kommunerne mister tilskuddet til busrute 351. Det samme gælder rektorerne på de uddannelsesinstitutioner, hvor eleverne har deres daglige gang.
Derfor er Grenaa Gymnasium, VidenDjurs og social- og sundhedsskolen i Grenaa gået sammen om et høringssvar i forbindelse med budgetforhandlingerne.
Her fremgår det, at Grenaa Gymnasium lige nu har syv elever, der bruger bussen dagligt, mens VidenDjurs har 11 og social- og sundhedsskolen har 21 elever.
Omfanget af elever, der kan blive nødt til at finde andre løsninger end dem, der er i Grenaa, bekymrer.
- Det er kritisk for et lille gymnasium som vores, hvis vi mister syv elever nu og fremtidige elever, der ikke kan vælge vores gymnasium, fordi ruten nedlægges, siger Helene Bendorff Kristensen, der er rektor på Grenaa Gymnasium.
- Det er en "skal-opgave", men den kan få konsekvenser
På borgmesterkontorerne i både Grenaa og Ebeltoft er der stor enighed om vigtigheden af rute 351.
Begge borgmestre er også enige om, at det er nødvendigt at bevare ruten, men den dertilhørende regning er en stor udfordring.
- Det er en "skal-opgave", men den kan få konsekvenser. Hvis vi skal finde pengene til at opretholde ruten, er der en risiko for, at de skal fjernes fra andre ruter. Men vi skal finde en løsning, for det er vigtigt, at unge har mulighed for at tage bussen til uddannelsesinstitutionerne, siger Kasper Bjerregaard (V), der er borgmester i Norddjurs Kommune.
Mens viljen til at finde en løsning er stor i Norddjurs, er Kasper Bjerregaards borgmesterkollega i syd lidt mere forbeholden over for muligheden for at redde ruten uden hjælp fra Region Midtjylland.
- Jeg er enig med Kasper Bjerregaard i, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at bevare ruten, men i Syddjurs står vi midt i nogle svære budgetforhandlinger og med en udsigt til, at vi skal finde yderligere besparelser for 20 millioner kroner i 2024. Derfor kan jeg ikke give nogen garantier.
- I de nuværende budgetforhandlinger er en opretholdelse af busruten i hele 2023 en del af oplægget. Derfor er der partier, der skal pille det ud, hvis den ikke skal fortsætte i 2023. Men jeg håber virkelig, at Region Midtjylland fra 2024 igen vil give tilskud til at betjene ruten, siger Michael Stegger (S).
Syddjurs Kommune har allerede taget initiativ til et møde med Region Midtjylland om rutens fremtid. Et møde er endnu ikke kommet i stand.
Til Lokalavisen Norddjurs åbnede formanden for udvalget for regional udvikling i Region Midtjylland, Bent B. Graversen (V), forleden en dør på klem for, at beslutningen om at fjerne støtten, var forkert.
- Vi går så ind på værkstedet og ser, om vi kan få den endelige køreplan designet. Der, tror jeg, at busrute 351 kommer på bordet igen, fordi den krydser kommunegrænser, og fordi den kører til uddannelsesinstitutioner, og det er noget af det, vi har nævnt til Midttrafik, at de skal prioritere, siger Bent B. Graversen (V) til Lokalavisen Norddjurs.
- Vi kan godt nøjes
Det er ikke kun busruter i Syddjurs og Norddjurs, der er hårdt ramt af manglende billetindtægter i kølvandet på corona og stigende brændstofpriser. Derfor mødtes Kommunernes Landsforening, regionerne og transportminister Trine Bramsen (S) tirsdag morgen for at drøfte de økonomiske udfordringer.
Udfaldet af mødet blev en bevilling på 125 millioner kroner for kommunernes og regionernes manglende billetindtægter i kølvandet på corona. Hvordan de bliver fordelt mellem kommunerne, er endnu ikke fastlagt, men da kommunerne og regionerne har meldt ud, at de mangler 303 millioner kroner for manglende billetindtægter, kommer de 125 millioner kroner ifølge Kommunernes Landsforening ikke til at gøre nogen stor forskel.
- Det betyder, at de store efterregninger, som trafikselskaberne lige om lidt sender til kommuner og regioner bliver en lille smule mindre, men det er ikke noget, der flytter noget, siger formanden for Kommunernes Landsforening, Martin Damm (V), til DR.
Ifølge regionerne får den manglende økonomiske støtte alvorlige konsekvenser. Vurderingen lyder, at de stigende brændstofpriser kan koste op mod hver syvende bus livet.
- Hvis der ikke kommer mere end de 125 millioner, som der er kommet i dag, så vil man se, at vi i både kommuner og regioner kommer til at lukke busruter, siger formanden for Danske Regioner, Stephanie Lose (V), til DR.
I Glatved er Kristina Falkenberg Milvertz glad for, at borgmestrene på Djursland vil strække sig langt for at sikre fremtiden for rute 351.
Skulle bevarelsen af rute 351 være betinget af færre afgange, vil det også møde forståelse.
- Hvis jeg ser helt egoistisk på det, så kan vi godt leve med, at der kommer færre afgange, så længe bussen kan køre børn til og fra skole. Men jeg ved, at det vil ramme andre passagerer, så det vil være bedst, hvis vi kan undgå det.
- Skolens ringetider er allerede tilpasset bussens ankomst og afgang, så jeg er sikker på, at vi kan tilpasse os de ændringer, der måtte blive nødvendige, så længe bussen stadig kører, siger Kristina Falkenberg Milvertz.
Det nuværende tilskud til rute 351 løber frem til sommeren 2023.